Zoon motiveren om te tekenen

Heb jij vragen over je kind van 4 jaar en ouder? Of wil je graag iets laten zien of vertellen?
Purk91

Zoon motiveren om te tekenen

Berichtdoor Purk91 » ma jul 10, 2017 3:54 pm

Onze zoon van 4 is niet al te lang terug begonnen op de basisschool.
Nu valt mij op dat hij totaal niet geïnteresseerd is in tekenen. Hij krast nog echt, bij navraag zegt hij dan bijvoorbeeld de route van school naar huis te hebben getekend.
Ik was benieuwd wat de beste manier is om hem te motiveren om te gaan tekenen. Ik heb het al geprobeerd door samen te tekenen, alleen te laten tekenen, op wit papier, op gekleurd papier, kleurplaten, vingerverven, buiten verven met het hele lichaam.. het mag allemaal niet baten. Hij vindt er geen ene moer aan, maakt een knoeiboel door alle kleuren door elkaar te gooien of gaat express met een stift net zo lang op het zelfde plekje kleuren tot het papier kapot gaat. Fijn motoriek is volgens mij niets mis mee. Hij kan al vanaf 3/3,5 zijn eigen naam schrijven, kan stickers plakken als de beste binnen de lijntjes die er voor staan, knippen met schaar gaat prima, alleen het tekenen dus niet. Het lijkt wel alsof hij een complete desinteresse daarvoor heeft. Hij was alleen 2 weken terug verdrietig omdat hij een tekening had gemaakt voor een meisje in de klas en zij de tekening niet wilde omdat het "stom gekras" was. Maar sindsdien benoemt hij het helaas ook zo, dan maakt hij iets en dat noemt hij stom gekras.

Iemand tips om ervoor te zorgen dat hij het leuker vindt om te gaan tekenen?

genderbalance
Site Admin

Re: Zoon motiveren om te tekenen

Berichtdoor genderbalance » di jul 11, 2017 8:25 pm

Ah wat zielig dat hij een knauw heeft gekregen nadat hij zijn best deed op een tekening voor haar! Hier een zoon die dol is op tekenen (hij deed het dan ook o-ver-al op :lol: ) de jongste vind er niks aan. Onlangs kocht ik van die krijtstiften voor op het raam. Dat vind hij wel heel leuk. En dan niet hem laten tekenen, maar zelf iets simpels tekenen en hem laten raden. Bv een vis of een zon. Maak er een leuk spel van. Misschien wil hij na een paar keer raden zelf proberen? Een slang of een bal. En er samen keihard om lachen. Positieve associaties proberen te creëren. Maar misschien vind hij het gewoon niks. En misschien komt het over een paar jaar pas. Is allemaal goed! Tot voor kort tekende onze jongste ook alleen krassen. Nu is hij 5 en komen er hilarische poppetjes en huisjes voorbij :lol: oh of stempels? Bij de HEMA hebben ze van die kleintjes.

Purk91

Re: Zoon motiveren om te tekenen

Berichtdoor Purk91 » za jul 15, 2017 6:54 am

Dank je voor de tips!
Ik ga absoluut eens proberen om het in spelvorm te doen, dat lijkt me een hele goeie.
Ben benieuwd hoe hij daarop zal reageren