Nipt

Wacht jij in spanning af of je kindje gezond is? Hier vind je steun!
genderbalance
Site Admin

Nipt

Berichtdoor genderbalance » di nov 15, 2016 11:47 am

Lees hier meer over het nipt onderzoek:

http://www.meerovernipt.nl/

De NIPT is een test waarbij het bloed van de moeder wordt gebruikt om in het laboratorium te testen of het ongeboren kind mogelijk trisomie 21, 18 of 13 heeft.
Gender Balance coach aka Vlinder84

Mama van 1 engeltje en 2 bengeltjes <3

genderbalance
Site Admin

Re: Nipt

Berichtdoor genderbalance » vr dec 02, 2016 6:08 pm

Op 1 april 2017 trekt de overheid 26 miljoen euro uit voor de nipt. Van zwangere vrouwen wordt dan een bijdrage gevraagd van €175. De nipt zal dan voor iedereen beschikbaar zijn.

Ejtnelle

Berichtdoor Ejtnelle » vr dec 30, 2016 9:15 am

ik herinner me bij mijn zwangerschap dat ze deze test ook hadden voorgesteld, vooral omdat bij mijn man in de familie al enkele keren syndroom van Down is voorgevallen.
wij hebben dit toen niet gedaan omdat ik toen nog maar 27 was , bij een volgende zullen we het wel laten doen gewoon voor toch die extra zekerheid te hebben.

Tiffany26

Berichtdoor Tiffany26 » zo jan 08, 2017 2:32 pm

Is dit hetzelfde als de nekplooi meting ?

genderbalance
Site Admin

Berichtdoor genderbalance » zo jan 08, 2017 2:41 pm

Nee, de nekplooimeting is een risicoberekening (waarbij je geen zekerheid hebt) de nipt is een bloedtest waarbij de chromosomen onderzocht worden. Zeker niet allemaal maar wel de meest voorkomende afwijkingen kunnen zo gevonden worden. Het is nu nog echter erg duur en niet voor iedereen beschikbaar. Vanaf 1 april is het voor iedereen die dat wil voor 175 euro.

genderbalance
Site Admin

Berichtdoor genderbalance » ma apr 03, 2017 9:44 am

Ik heb begrepen dat de NIPT in Nederland het geslacht niet bekend maakt. Heel jammer natuurlijk, want waarom? Voor veel mensen is het geslacht belangrijk om te weten en de betutteling is niet nodig. Zou de regering echt denken dat er meer abortussen plaats zouden vinden nav de NIPT puur obv geslacht? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Wat vinden jullie?

MeFlower

Berichtdoor MeFlower » wo jun 14, 2017 3:04 pm

kan je dit ook niet specifiek aangeven of je het weten wil??

genderbalance
Site Admin

Berichtdoor genderbalance » do jun 15, 2017 10:25 pm

Nee :( het mag niet verteld worden door de onderzoekers. Maar er zijn andere opties. In België doen ze het wel gewoon. En in Spanje zitten bedrijven die voor 130 euro vanaf 6 weken zwangerschap (8 weken dus) het geslacht kunnen zien. Je krijgt de gegevens toegestuurd, je laat bloed prikken en stuurt het terug. Uitslag binnen 2 werkdagen.

MeFlower

Berichtdoor MeFlower » wo jun 28, 2017 6:58 pm

Er is inderdaad geen vergunning voor, schrijft het RIVM

Wel wil ik graag even een aanvulling geven op de combinatietest. Het is niet alleen een kansberekening. MIjn VK heeft me uitgelegd dat :
Een combinatietest laat structurele afwijkingen zien, normaal onderzoeken ze dit natuurlijk ook met de termijn echo's. Maar...mijn VK zei terecht tegen me, als je er nu al achter komt, dat er op ( rond de 12-14 weken afhankelijk wanneer je gaat) iets structureel in aanleg niet klopt, en dat de zwangerschap zou moeten afbreken, heeft dat ( al is het in beide gevallen verschrikkelijk) maar een andere impact dan dat het pas op 20 weken geconstateerd wordt.

Nipt onderzoekt op chromosomen, en tuurlijk als er daarin iets afwijkends is is het niet goed, maar het is geen garantie als alles daarin goed is, dat er dan in aanleg van hart longen nieren etc alles goed is gedaan, en daar is de combinatietest dus weer wel ook voor.

genderbalance
Site Admin

Berichtdoor genderbalance » zo jul 02, 2017 10:15 pm

Klopt inderdaad MeFlower!